خلق مدل کسب و کار، قسمت ۰: مقدمه

مدتی بود که شک داشتم جادوی علم افزایی کتاب‌ها، هنوز هم با پیشرفت تکنولوژی هایی مثل اینترنت و انبوه آموزش ها و اطلاعات موجود در آن، کارآمد باشد. تا اینکه شروع به مطالعه کردم و متوجه شدم هنوز هم میتوان کتاب های چاپ شده و فیزیکی را به عنوان رقیب قدرتمند مقالات سایت ها و دوره های آموزشی به حساب آورد.

یکی از اولین کتاب هایی که در دوران کتاب خوان شدنم شروع به مطالعه کردم، کتاب (خلق مدل کسب و کار) اثر الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور بود. کتابی که تعریفش را زیاد شنیده بودم و بالاخره تصمیم به خواندنش گرفتم.

همانطور که شاید شما هم تعریف این کتاب را شنیده باشید، یکی از نقاط قوت آن طراحی جذاب و جالب صفحات است که به شدت حس خوبی به شما منتقل می‌کند. البته محتوا آن هم محتوای به روز و جذابی به شمار می‌آید.

و اکنون تصمیم به شروع به خلاصه نویسی بخش های مهم کتاب ها و نوشتن نکات مهم گرفتم تا برای کسانی که وقت یا علاقه مطالعه کتاب ها را ندارند، مطالب کتاب ها در دسترس باشد، و شروع من با این کتاب خواهد بود. بخش های دیگر و درمورد کتاب های دیگر و موضوعات متنوع در راه خواهند بود.

کتاب به چه چیزهایی میپردازد؟

هر کسب و کار موفق برای راه اندازی، نیاز به یک فکر و ایده اولیه و سپس بررسی همه جوانب کار برای شروع دارد. شما به یک مدل و طرح کلی نیاز دارید تا بتوانید با یک نگاه به تمام موارد مربوط به کسب و کار خود نظارت داشته باشید و یک چکیده کلی از اصول کار در جلوی چشمان شما باشد.

این کتاب دقیقا به همین موارد و اساس کار طراحی این مدل پرداخته است.

سوالات اساسی در طراحی مدل کسب و کار

و اما برای اینکه در این بخش چندان هم دور از محتوای کتاب نبوده باشیم، به سوالات اصلی و اساسی در طراحی مدل کسب و کار،که در متن کتاب به آن ها جواب داده شده است نگاهی می‌اندازیم(این سوالات در بخش پیشگفتار کتاب آورده شده‌اند) :

۱. مشتریان ما چه کسانی هستند؟ چه علائقی دارند و ویژگی ها و نیازهای آنها چیست؟

۲. ما قرار است برای مشتری چه ارزش هایی خلق کنیم؟ چه چیزی ارائه میدهیم؟

۳. شناخت کانال ها و راه های توزیع محصول، پشتیبانی و آگاه سازی مشتری از خدمات ما

۴. چگونگی ارتباط با مشتری، مطلع کردن و راهنمایی او در زمان قبل،بعد و حین خرید

۵.چگونگی کسب درآمد: راه هایی نظیر فروش حق مالکیت، حق اشتراک، فروش مستقیم کالا/بررسی روش های قیمت گذاری

۶.فعالیت های کلیدی ما در هر یک از مراحل بالا چیست؟ (فعالیت کلیدی شامل تولید،تدارک،ارتباط و …)

۷.انجام فعالیت های کلیدی و کارها، توسط خود موسسه و یا برون سپاری آن ها، کدام مناسب تر است؟

۸.منابع لازم برای انجام فعالیت های کلیدی چیست؟ منابع فیزیکی (خط تولید و …) و منابع معنوی (شهرت و …)

۹. ساختار هزینه های مدل کسب و کار ما به چه شکل خواهد بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *